S-poortje

Een S-oppoortje is een variant van een normaal oppoortje. Eigenlijk is het een combinatie van twee oppoortjes. Eentje linksom en een rechtsom. Je vaart namelijk van de ene kant in het poortje en er aan de andere kant weer uit. Deze combinatie komt voor wanneer er een steen of een eilandje in de hoofdstroom ligt waarachter een oppoortje hangt.

Net als bij een normaal oppoortje (heb je die al onder de knie?) Kom je weer goed van de zijkant aangevaren. In tegenstelling tot wat je bij een normaal oppoortje doet, vaar je nu niet volledig achter het poortje maar draai je achter de eerste paal die je passeert. Op deze manier maak je voldoende ruimte door het poortje te varen in de richting waar je eruit wil. Een nieuwe slagcombinatie bij het S-poortje is de overgang van de duffecslag naar de boogslag.

Dus...

Extra ruim aanvaren. Booglag op poortlijn hoogte, duffecslag bij de binnenste paal. Wanneer de boot schuin door het poortje wijst trek je de duffecslag aan in de vorm van een boogslag, om zo naar de andere kant het poortje uit te varen. De duffecslag komt aan de andere kant van het poortje in de tweede hoofdstroom.

Als dit nog niet meteen lukt zal je een extra slagencombinatie in moeten bouwen: Boogslag-duffecslag, aantrekken, slag voorwaarts vóór het poortje, boogslag na het poortje - duffecslag weer in de stroming.s-poortje

Veel gemaakte fouten zijn:

  • Te veel achter het poortje varen (zoals bij een normaal oppoortje). Je moet je boot veel te veel stroom opwaarts draaien om door het poortje te komen.
  • De tweede paal aanraken. De boot niet genoeg stroom opwaarts brengen met de boogslag en duffecslag, hierdoor vaar je te dwars door het poortje, je drift naar de tweede paal.
  • Te dicht op de binnenste paal, hierdoor heb je geen ruimte om een fatsoenlijke boogslag te maken om door het poortje te komen.

Gevorderde technieken

Een van de meest voorkomende gevorderde technieken, is de boogslag-boogslag s-poort. Je gebruikt hierbij in het geheel geen duffecslegen meer, waardoor je geen snelheid verliest. Let wel op, dit is alleen mogelijk als de poortcombinatie redelijk ruim hangt (poortjes ver uit elkaar).

Disclaimer

Deze website is zuiver informatief en kan niet gebruikt worden het enige leermiddel of enige bron om de kano(slalom)sport te leren kennen of te beoefenen. Kanoslalom kan fysiek belastend zijn. Trainingsadviezen zijn slechts een aanwijzing, raadpleeg deskundige trainers of medici in geval van twijfel aan je persoonlijke fysieke mogelijkheden.



Contact en redactie

Kanoslalom Nederland
Maarten Holdrinet
Mail naar  
Telefoon 06-30283208

KVK nr. 57035695
BTW nr. NL142198225B02
Algemene Voorwaarden
Aangesloten bij:

NLcoach-logo

SBB

Sport Institute Europe