Dit jaar wordt voor de 50e keer het Nederlands kampioenschap georganiseerd. Tijd om weer eens in het verleden te duiken. Hierbij een eerste aanzet om nog wat meer historie naar boven te halen. Het lijkt me leuk om nog meer verhalen en anekdotes over de afgelopen 50 jaar te weten te komen. Wie heeft er nog mooie foto's of spannende herinneringen? Er zijn vast nog verhalen in omloop, die nog her en der verteld worden. Als je een bijdrage kan leveren, neem dan contact op met maarten@kanoslalom.nl.
Een wedstrijd bij de Volmolen eind jaren '60
Bij de ruïne van de Volmolen in Waalre werden eind jaren '60 al wedstrijden georganiseerd. In eerste instantie door EKV De Gennepermolen. Er was zo te zien veel publiek en de uitslagen kwamen ook mooi in de krant te staan.
Ook in Monschau werd aan de wedstrijden deelgenomen in die tijd. Poortje 1 rechtsom op, zo te zien...
Ook liggen hier verhalen over de oorsprong van een 1-mark-10. ("Als je het water in je nek voelt druppelen, doe je hem goed!"). Deze legendarische slag heet tegenwoordig de Duffecslag.
Europees kanoslalom toer in 1968:
In 1967 is er een delegatie uit Nederland naar het WK in Tjecheslowakije gegaan om eens te kijken hoe het er daar aan toe ging. Dat smaakte naar meer en er werd in 1968 een trip ondernomen naar verschillende Europese kano-slalom wedstrijden.
Hieronder een fotoverslagje van het jaar 1968. O.a. een wedstrijd bij de VKC en een grote reis in legendarische auto's.
Aan de reis deden mee Wim Holdrinet + Finy (Privéfoto's), Peter van Stipdonk en Ria Verschuren, Rijn Buurs + Anja, en Ger Verhaar. Mogelijk ook nog anderen.
Volkswagen transporter is al 50 jaar het favoriete vervoermiddel voor kanovaarders. Zou zo in de reclame kunnen! De boten van toen stapelden nog niet zo lekker, dus dan maar een dubbele imperal laten lassen door een handige metaalwerker bij de club.
Een Skoda Cabrio kon toen ook nog gewoon de hoogste passen in Italie over, en dat in de tijd voor de "global warming".
Natte wegen, steile afdalingen, geen rembekrachtiging, luchtgekoelde motor achterin de bus....
Alle bestemmingen worden door Ger Verhaar op de bus geplakt.
Het oude Tacen (Ljubljana, Joegoslavie, huidig Slovenië). Het beton was nog echt van oostblokkwaliteit, dus naast de slalompoortjes waren er ook her en der betonijzers waar je tussendoor moest slalommen. Er is zelfs een video op Youtube beschikbaar van deze wedstrijd, met na een seconde of 30 nog een paar seconde beeld van de Volkswagen bus met dubbele imperial en letters aan de zijkant. Kijk Hier!
Dit ziet er dan ook al heel modern uit, in 1971 wordt de Olympische baan in gebruik genomen. Hier traint Wim Holdrinet voor de Pre-Olympische wedstrijd. Helaas is er in 1972 nog geen Nederlandse afvaardiging voor Kanoslalom naar de Olympische Spelen.